Co w wodzie pływa? Czyli o składzie i typach wody do picia.

Czy woda jest tak naprawdę zdrowa? Co wpływa na jej jakość? Źródlana, mineralna, z kranu?

O co w tym wszystkim chodzi? Każdy z nas pije wodę, ale nie każdy zastanawia się nad jej rodzajem. Wiedza na temat tego, co pijemy i spożywamy, wydaje się być coraz bardziej skomplikowana i nie wszyscy mają ochotę roztrząsać się nad zwykłą wodą. Może jednak powinniśmy zdobyć nieco wiedzy na ten temat lub chociaż w jakiś sposób ją usystematyzować, tak aby wybierać świadomie to, co na co dzień spożywamy.

Postaramy się więc odpowiedzieć na powyższe pytania w taki sposób, aby wszystko stało się jaśniejsze, bez zbędnej filozofii. Otóż wszystko zależy od składu wody i miejsca jej pochodzenia. Nie bez powodu na każdej etykiecie butelki z wodą podany jest jej skład, czyli zawartość pierwiastków jonów i kationów, rozpuszczonych w wodzie soli mineralnych. Choć producenci źródlanych wód butelkowych wcale nie mają obowiązku, ani też zakazu udostępniania jej składu, to jednak wolą wykorzystać ten przywilej. W ten sposób sugerują nam, że ich produkt jest nasycony wieloma minerałami, a więc w rozumieniu przeciętnego konsumenta „musi być zdrowy”. Może powinniśmy się kierować nie tylko składem, ale też nazwą wody? Zajmijmy się więc różnicą pomiędzy jej typami. To, jak my rozumiemy podział wód, może zupełnie mijać się z podziałem ustalonym prawnie.

 

Zgodnie z USTAWĄ z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia:

naturalna woda mineralna – to woda podziemna wydobywana jednym lub kilkoma otworami naturalnymi lub wierconymi, różniącą się od wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi pierwotną czystością pod względem chemicznym i mikrobiologicznym oraz charakterystycznym stabilnym składem mineralnym, a w określonych przypadkach także właściwościami mającymi
znaczenie fizjologiczne, powodującymi korzystne oddziaływanie na zdrowie ludzi;

woda źródlana – to woda podziemną wydobywaną jednym lub kilkoma otworami naturalnymi lub wierconymi, pierwotnie czystą pod względem chemicznym i mikrobiologicznym, nieróżniącą się właściwościami i składem mineralnym od wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi określonej w przepisach ustawy (…) o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę..;

woda stołowa – to woda powstałą przez dodanie:
a) naturalnej wody mineralnej lub soli mineralnych zawierających co najmniej jeden składnik mający znaczenie fizjologiczne, taki jak: sód, magnez, wapń, chlorki, siarczany, wodorowęglany lub węglany do wody źródlanej albo
b) wody źródlanej lub soli mineralnych, o których mowa w lit. a, do naturalnej wody mineralnej;

Zatem zarówno wody mineralne jak i źródlane nie muszą w swoim składzie posiadać dużej ilości minerałów, wystarczy, że są pierwotnej czystości i mają stabilny skład. Wody mineralne mogą w szczególnych przypadkach zawierać składniki mające znaczenie fizjologiczne i w takim przypadku informacja o tym znajdzie się na etykiecie. Woda źródlana ma z definicji podobny skład, jak woda kranowa, dostarczana przez Przedsiębiorstwa Wodociągowe. Możemy łatwo sprawdzić na stronie internetowej konkretnego Przedsiębiorstwa Wodociągowego, co zawiera woda, którą dostarczają mieszkańcom danej miejscowości. Znajdziemy tam wiele informacji na temat jakości wody wodociągowej, która jak się okazuje jest bardzo wysoka. Jest tak dlatego, że musi spełniać wysokie standardy europejskie, aby mogła być dostarczana ludziom i aby była w pełni bezpieczna. Warto też dodać, iż ogólne stwierdzenia, że „woda jest zdrowa”, należy rozumieć jako zdrowy nawyk picia wody, gdyż jest ona podstawowym składnikiem zrównoważonej diety.

Uwaga! Wody lecznicze o specyficznym składzie mającym znaczenie farmakologiczne, to osobna kategoria wód.

Ogólnie, w skład wody pitnej wchodzi wiele składników, oto podstawowy podział:

  1. składniki główne – makroskładniki (HCO3-, SO4-, Cl-, Na+, K+, Ca2+, Mg2+
  2.  składniki podrzędne (nieorganiczne związki azotu, żelazo, krzemiany, substancje organiczne)
  3.  mikroskładniki – pierwiastki rzadkie, śladowe i promieniotwórcze

Wszystkie te minerały i związki owszem, są konieczne dla zdrowia, jednak w ograniczonej ilości. Dlatego też Ministerstwo Zdrowia ustaliło pewne limity, których przekroczenie może stanowić zagrożenie dla zdrowia (limity poniżej).

SKŁADNIKI POTENCJALNIE TOKSYCZNE NATURALNEGO POCHODZENIA WYSTĘPUJĄCE W NATURALNYCH WODACH MINERALNYCH W OPAKOWANIACH ORAZ ICH MAKSYMALNE POZIOMY, KTORYCH PRZEKROCZENIE MOŻE STANOWIĆ RYZYKO DLA ZDROWIA

Lp. Składniki Maksymalne poziomy (mg/l)
Antymon 0,0050
Arsen ogólny 0,010 (łącznie)
Bar 1,0
Bor 5,0
Kadm 0,003
Chrom 0,050
Miedź 1,0
Cyjanki 0,070
Fluorki 5,0
Ołów 0,010
Mangan 0,50
Rtęć 0,0010
Nikiel 0,020
Azotany 50,0/10,01)
Azotyny 0,1
Selen 0,010

1) Poziom 10,0 (mg/l) odnosi się do naturalnych wód mineralnych wydobywanych na terytorium Rzeczypospolitej

KRYTERIA STOSOWANE PRZY ZNAKOWANIU NATURALNYCH WÓD MINERALNYCH:

Oznaczenia Kryteria
Bardzo niskozmineralizowana Ogólna zawartość soli mineralnychnie jest większa od 50 mg/l
Niskozmineralizowana Ogólna zawartość soli mineralnychnie jest większa od 500 mg/l
Średniozmineralizowana Ogólna zawartość soli mineralnychnie jest większa od 1 500 mg/l
Wysokozmineralizowana Ogólna zawartość soli mineralnychjest większa od 1 500 mg/l

 

 

Powszechnie uważa się, że woda mineralna uchodzi za zdrową, mającą wręcz właściwości lecznicze, jednakże warto wziąć pod uwagę, że nie jest to takie oczywiste i proste. Wchłanialność tego typu pierwiastków i związków przez organizm z wody jest bardzo ograniczona i zależna od ich stężenia, ale także pokierowana jest „oddziaływaniem antagonistycznym i synergistycznym pomiędzy elektrolitami zawartymi w danej wodzie oraz stosunkami ilościowymi między nimi”. Niezbyt często mówi się także o tym, że nadmiar niektórych minerałów może być wręcz szkodliwy, zwłaszcza dla osób mało aktywnych, wrażliwych, kobiet w ciąży, matek karmiących, czy niemowląt. Na co dzień zaleca się raczej pić wodę niskozmineralizowaną, a podczas dużego wysiłku fizycznego, sięgać po wodę wysokozmineralizowaną lub średniozmineralizowaną. Przestrzega się za to przed piciem wody całkiem zdemineralizowanej (poddanej odwróconej osmozie), gdyż wtedy w organizmie zachodzi reakcja, która pozbywa nas już zgromadzonych minerałów i „wypłukuje” je z naszego ciała. Główne funkcje, jakie ma spełniać pita przez nas woda, to nawadnianie naszego organizmu, transportowanie składników pożywienia, produktów przemiany materii i hormonów. Minerały, to sprawa drugorzędna, gdyż to z pożywienia pochodzi najwięcej składników odżywczych.

Podsumowując, warto od czasu do czasu sięgnąć po wodę wysoko lub średniozmineralizowaną, zwłaszcza gdy uprawiamy sport, czy mamy bardzo aktywny tryb życia. Nawet przy intensywnym wysiłku lub upałach oraz zależnie od masy ciała i ilości pożywienia, wartości te powinno dobierać się indywidualnie.

Na co dzień jednak powinno się wypijać niecałe 2 litry (zalecenia WHO) i to najlepiej wody niskozmineralizowanej. Ogólna zasada: pijemy częściej i w małych porcjach. Świetnie spełnia się w tym woda, która jest niemal zawsze pod ręką, a mianowicie zwykła kranówka. Jak wcześniej wspominaliśmy „woda pitna wychodząca z wodociągów musi spełniać liczne wymagania bakteriologiczne, fizykochemiczne, radiologiczne i organoleptyczne. Dlatego też woda z kranu powinna być dla nas jak najbardziej bezpieczna”. Jeżeli mimo wszystko wciąż masz opory przed piciem wody prosto z kranu, najlepiej zastosować system filtrów podkranowych ( w domu) lub postarać się o podłączenie urządzenia filtrującego wodę (np. w miejscu pracy). Wtedy mamy gwarancję bezpieczeństwa, poprawę jakości i walorów smakowych wody oraz pozbycie jej nieprzyjemnego zapachu, który czasami może się pojawić na skutek uzdatniania wody i dezynfekcji sieci wodociągowej. Najważniejsze bowiem dla ludzi jest dostępność i czystość wody, a to pozwala na utrzymanie zdrowego nawyku picia wody często i w małych ilościach.

Źródła:

  • ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie naturalnych wód mineralnych, wód źródlanych i wód stołowych,
  • Dziennik Ustaw Nr 120 — 8484 — Poz. 1256
    Załączniki do rozporządzenia Ministra Zdrowiaz dnia 29 kwietnia 2004 r. (poz. 1256)Załącznik nr 6,
  • Paulina Styś-Nowak, „Jaką wodę pić: źródlaną, mineralną, a może kranówkę? Sprawdź!” http://cojesc.net/zrodlana-mineralna-czy-kranowka/

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Współpraca  z tą firmą jest bardzo satysfakcjonująca i wzajemnie korzystna dla obu stron.

Kupowaliśmy urządzenia od tej firmy od lat.
Dziękujemy za wspaniały produkt i usługi!

Korzystamy z usług tej firmy od lat.
Bardzo rzetelena firma i godna zaufania.